CENA DE CAÇA NA CAVERNA DE LASCAUX: PROJETO PARA O FUTURO E AUTORRECRIAÇÃO HUMANA
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v11.n1.2020.04%20Keywords:
Drawing; Lascaux; Project; Human Self-Recreation.Abstract
In this article, the expression drawing is associated with the expression project, as an impulse towards a desired future existence. This existence cannot be simplified in a simplistic notion of domination, but rather needs to be extended to a principle of self-recognition and selfrecreation of the human being. In order to demonstrate how this has been happening since the pre-existence of our humanity, we will analyse a hunting scene of the Lascaux cave. Therefore, we intend to demonstrate how the self-conscience of the prehistoric man was able to project a future existence based on aesthetic choices that recreated and directed the self-image of humanity itself in light of the obstacles and the desire to dominate nature. Keywords: Drawing; Lascaux; Project; Human Self-Recreation.
References
APULEIO, Lúcio. O Asno de ouro. Trad. Francisco Antônio
de Campos. Mem Martins: Publicações-Europa-
América, 1990.
ADORNO, Theodor W. Experiência e criação artística.
Trad. Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 2003.
_______. Teoria Estética. Trad. de Artur Morão. Lisboa:
Edições 70, 2008.
BARKI, José. O risco e a invenção: um estudo sobre
as notações gráficas de concepção no projeto. 2003.
Tese 270f (Doutorado em Urbanismo). Universidade
Federal do Rio de Janeiro.
BATAILLE, Georges. O nascimento da arte. Trad.
Aníbal Fernandes. Lisboa: Sistema Solar, 2015.
COUTINHO, Luciano. Educação Arquitetônica da
Humanidade. Brasília: Tanto Mar Editores, 2021.
DERDYK, Edith. O desenho da figura humana. São
Paulo: Scipione, 1990.
FREUD, Sigmund. Totem y Tabu; In. Sigmund Freud.
Obras Completas II. Trad. Luis LópesBallesteros
y de Torres. Madrid: Editorial El Ateneo, 2008, p.
-1850.
GEBAUER, Gunter; WULF, Christoph. Mimese na cultura.
Trad. Eduardo Triandopolis. São Paulo: Annablume,
GOROVITZ, Matheus. Tese de doutorado: Sobre o
ensino da história da arte e da arquitetura textos de
apoio didático. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo
da Universidade de São Paulo, 1996.
KANT, Immanuel. Crítica da faculdade do juízo. Rio
de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
_______. Antropologia de um ponto de vista pragmático.
Trad. Clélia Aparecida Martins. São Paulo:
Iluminuras, 2006.
_______. “As Anotações nas Observações sobre o
sentimento do belo e do sublime (seleção de notas)”.
Trad. Bruno Cunha; In. Kant e-Prints,
Campinas, Série 2, v. 11, nº 2, p. 51-
,
KLEIN, Joel Thiago. “A questão da natureza humana:
Kant leitor de Rousseau”; In.
Trans/Form/Ação, vol. 42, nº 1, Marília, 2019, p. 9-34.
LAVAUD, L. L’image. Paris: Flamarion, 1999.
MOTTA, F. “Desenho e emancipação”; In: ANDRADE,
M.; ARTIGAS, J. V.; MOTTA, F. Sobre desenho. São
Paulo: Centro de Estudos Brasileiros do Grêmio da
FAU-USP, 1975.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discurso sobre as ciências
e as artes. Trad. Lourdes Santos Machado. In:
Jean-Jacques Rousseau. São Paulo: Abril Cultural,
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.