This is an outdated version published on 2022-11-25. Read the most recent version.

Territories of (r)existence

Potentialities between the school and the culture of peripheries

Authors

  • Gilberto Cunha Franca Ufscar

DOI:

https://doi.org/10.26512/2236-56562022e45141

Keywords:

Territory, Public School; Periphery and community

Abstract

This article discusses the Resistance to the precariousness in the management of Public Schools, which arises from the very living conditions of the communities that surround them. It tries to understand, more specifically through pedagogical practices, how the school space may open itself to the current ways of resisting, performed by the social subjects of urban peripheries. It is a theoretical reflection about the school from a geographical perspective, supported mainly by the concept of territory, seen as a phenomenon of multiple interactions. The research methodology is qualitative, based on bibliographical review. As a result of such reflection, the creation of common spaces and learning communities is presented as a political-pedagogical instrument, which matches different social subjects, languages, and realities. The article concludes with a proposal for an empirical research agenda on the culture of periphery in public schools.

References

ALGEBAILE, E. A expansão escolar em reconfiguração. Revista Contemporânea de Educação, vol. 8, n. 15, p. 200-2019, 2013. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1693. Acesso em 08/07/2022.

ALGEBAILE, Eveline. Escola pública e pobreza no Brasil. A ampliação para menos. Rio de Janeiro: Lamparina. 2009.

ALMEIDA, R. de S. e JESUS, M. N. de. Desafios para a cultura de periferia na cidade de São Paulo. In: D´ANDREA, P. T (org.). Reflexões periféricas. Propostas em movimento para a reinvenção das quebradas. São Paulo: Editora Dandara/Centro de Estudos Periféricos, 2021, p. 45-66.

BUZZI, S. K. e EBLE, T. A. A educação intercultural em prática: a literatura marginal/periférica e o sarau dos Mesquiteiros. X ANPED SUL, Florianópolis, outubro, 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/935-0.pdf

D´ANDREA, P. T. Notas sobre uma pesquisa engajada na necessidade de reinvenção das periferias. In: D´ANDREA, P. T (org.). Reflexões periféricas. Propostas em movimento para a reinvenção das quebradas. São Paulo: Editora Dandara/Centro de Estudos Periféricos, 2021, p. 29-44.

DELEUZE, G. e GUATTARI, F. Mil platôs: Volume I. São Paulo: editora 34, 2011.

FARIA, G. B. B. A produção do espaço e seus sujeitos no cotidiano escolar: apontamentos e considerações para uma metodologia de análise da escola. Tese (doutorado)–Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Geografia e Meio Ambiente, 2021.

FOUCAUL, M. História da sexualidade I: A vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Nascimento da prisão. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

FRANCA, G. C. Urbanização e educação: da escola de bairro à escola de passagem. São Paulo, 2010. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo - USP, 2010. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-24092010-151114/pt-br.php Acesso em: 05/06/2021.

GOMES, M. V. e SERRA, E. Por que falar sobre geografia da educação? Giramundo, Rio de Janeiro, v. 6, n.12, p.7 - 2 1, 2019. http://dx.doi.org/10.33025/grgcp2.v6i12.2757

HAESBAERT, R. Território e descolonialidade: sobre o giro (multi) territorial/de(s)colonial na América Latina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires : CLACSO; Niterói : Programa de Pós-Graduação em Geografía; Universidade Federal Fluminense, 2021. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20210219014514/Territorio-decolonialidade.pdf. Acesso em: 09/06/2020

HAESBAERT, R. Território e multiterritorialidade: um debate. GEOgraphia, Ano IX, n. 17, p. 19-46, 2007. https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2007.v9i17.a13531

HARDT, M e NEGRI, A. Bem-estar comum. Rio de Janeiro: Record, 2016

HARDT, M. e NEGRI, A. Assembly. A organização multitudinária do comum. São Paulo: Editora filosófica Politeia, 2018.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: MEDIAfashion/Folha de São Paulo, 2021.

JESUS, A. da S (et al.). Vioência, racismo e genocídio na metrópole paulistana: uma discussão necessária em tempos neoliberais. In: D´ANDREA, P. T (org.). Reflexões periféricas. Propostas em movimento para a reinvenção das quebradas. São Paulo: Editora Dandara/Centro de Estudos Periféricos, 2021, p. 263-285.

LEFEBVRE, H. A revolução política. São Paulo: Humanitas, 1999.

LIBÂNEO, J. C. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/YkhJTPw545x8jwpGFsXT3Ct/?format=pdf&lang=pt

NACINOVIC, R. do C. e P RODRIGUES, M. G. A. Interdisciplinaridade e espaços dialógicos na educação inclusiva: encontros possíveis entre educação e saúde. Imagens da Educação, v. 10, n.2, p. 92-103, 2020. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v10i2.51232.

PINHO, C. S. de. Pensamento feminista negro como orientação teórico-metodológico de uma pedagogia revolucionária. In: PINHO, C. S. de; MESQUITA, T. V. L. (org.), Pedagogia feminista negra: primeiras aproximações. São Paulo: Veneta, 2022, p. 17-49.

PORTO-GONÇALVES, C. W. La reinvención de los territorios: la experiência latino-americana y caribeña. In: Porto-Gonçalves, C. W. Territorialidades y lucha por el territorio en América Latina. Lima: Unión Geográfica Internacional, 2013. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101019090853/6Goncalves.pdf

RAFFESTIN, C. Por uma Geografia do Poder. São Paulo: Ática, 1993.

RAIMUNDO, S. L. Salve quebradas. Defendendo o óbvio. A lei de Fomento à Cultura das Periferias. In: Simpósio Nacional de Geografia Urbana, nov, 2017, Salvador. Anais..., 2017. (p. 1-24).

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível. Estética e política. São Paulo: eixo experimental: Ed. 34, 2009.

STAVROS, S.; FRANCA, G.; BAFFICA, J. Reivindicar a cidade como espaços comuns. Aprendendo com os movimentos de moradia da América Latina. e-metrópolis, nº 47, ano 12, dezembro de 2021. Disponível em: http://emetropolis.net/system/edicoes/arquivo_pdfs/000/000/049/original/emetropolis47.pdf?1651616566. Acesso em: 07/09/2021

SANTOS, D. A Geograficidade da Escola e o Ensino de Geografia. Rev. Tamoios, São Gonçalo (RJ), ano 10, n. 1, págs. 17-29, 2014. https://doi.org/10.12957/tamoios.2014.11626

SANTOS, M. O Espaço do Cidadão. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2007.

SILVA, J. L. B. a necessidade dos estudos geográficos da escola pública e dos processos de ensino e aprendizagem: um exemplo na região metropolitana de São Paulo. Bol. geogr., Maringá, v. 35, n. 3, p. 135-151, 2017. https://doi.org/10.4025/bolgeogr.v35i3.32053

SILVA, J. L. B. Estudos geográficos da escola pública e dos processos de ensino aprendizagem: o exemplo do bairro dos Pimentas, município de Guarulhos na região metropolitana de São Paulo. XIII Coloquio Internacional de Geocrítica El control del espacio y los espacios de control Barcelona, 5-10 de mayo de 2014. Disponível em: http://www.ub.edu/geocrit/coloquio2014/Jorge%20Luiz%20Barcellos.pdf. Acesso em: 22/05/2022

SOUZA, R. F. de. Templos de civilização: a implantação da escola pública Primária Graduada no Estado de São Paulo, 1890 – 1910. São Paulo: editora UNESP, 1998. Desafios para a cultura de periferia na cidade de São Paulo.

SPÓSITO, Marília Pontes. A ilusão fecunda: a luta por educação nos movimentos populares. São Paulo: HUCITEC, Editora da USP, 1993.

TOMMASI, L. de. Culturas de periferia: entre o mercado, os dispositivos de gestão e o agir político. Política & Sociedade, Florianópolis, Vol. 12 – n. 23, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7984.2013v12n23p11

Published

2022-11-25

Versions

Issue

Section

Paper

How to Cite

Territories of (r)existence: Potentialities between the school and the culture of peripheries. (2022). Space and Geography Journal, 25(1). https://doi.org/10.26512/2236-56562022e45141