STUDIES ON QUILOMBO TERRITORIES IN BRAZILIAN GEOGRAPHY JOURNALS (2000 - 2019)

Authors

  • Aline da Fonseca Sá e Silveira Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca. Rua General Canabarro, 485, Maracanã. Rio de Janeiro/RJ, CEP 20271-204, Brasil
  • Emerson Costa de Melo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - Campus Avançado Maricá. RJ 114, KM 12,5, Ubatiba. Maricá/RJ, CEP: 24908-845, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.26512/2236-56562021e40266

Keywords:

Black communities, Quilombo territories, Geography journals, Qualitative and quantitative study

Abstract

This article highlights the studies about the socio-spatial dynamics inherent to the processes of formation, resistance, territoriality and identity of quilombo territories published in Brazilian Geography journals between the years 2000-2019. The survey carried out over the last two decades has shown the exponential growth in the production and publication of studies referring to quilombo and quilombolas territories, which allowed us to affirm the inseparability of Laws 10.639/03 and 10.678/03, which includes in the official curriculum of the Education Network the obligatoriness of theme “Afro-Brazilian History and Culture” and creates the Special Secretary for Policies to Promote Racial Equality, respectively, as propellers of such studies in the field of Geographic Science. Therefore, a bibliographic survey was carried out on the online collection of 88 Geography journals, classified by the Qualis Capes Assessment System (quadrennium 2013-2016) in: A1 and A2 journals of international excellence; B1 and B2 national excellence; B3, B4 and B5 of medium relevance and, still, C of low scientific relevance, composing a database of 2.456 copies of analyzed magazines. Keywords: Black communities, Quilombo territories, Geography journals, Qualitative and quantitative study

References

AVELAR, G. A.; PAULA, M. V. Comunidade Kalunga: trabalho e cultura em terra de negro.

GEOgraphia, Niterói, v. 5, n. 9, p. 115-131, 2003. Disponível em:

https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13446/8646. Acesso em: 04 nov. 2019.

BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de história e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Parecer CNE/CP 3/2004, de 10 de março de 2004.

FERREIRA, S. R. B. Brejo dos Crioulos: saberes tradicionais e afirmação do território. Revista Geografias, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 58-77, 2006. Disponível em:

https://periodicos.ufmg.br/index.php/geografias/article/view/13195. Acesso em: 06 nov. 2019.

FERREIRA, S. R. B. Campesinidade e território quilombola no norte do Espírito Santo. GEOgraphia, Niterói, ano VIII, n. 16, p. 57-82, 2006. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13522/8722. Acesso em: 04 nov. 2019.

FONSECA, A. I. A.; SANTOS, E. V. Socioterritorialidade no Norte de Minas: lugar de vida, tradição e modernidade. Revista Cerrados, Montes Claros, v. 5, n. 01, p. 85-94, 2007. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/2928/2921. Acesso em: 08 nov. 2019.

GOMES, N. L. Educação cidadã, etnia e raça: o trato pedagógico da diversidade. In: CAVALLEIRO, Eliane (org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2000, p. 83-96.

ISOLDI, I. A.; SILVA, C. L. O espaço territorial como referência para a construção da cidadania: uma reflexão geográfica introdutória sobre o problema das demarcações de terras de populações

“remanescentes”. RA ́E GA, Curitiba, n. 16, p. 73-79, 2008. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/raega/article/view/12681/9918. Acesso em: 04 nov. 2019.

ISOLDI, I. A.; SILVA, C. L. O espaço territorial como referência para a construção da cidadania: uma reflexão geográfica introdutória sobre o problema das demarcações de terras de populações remanescentes. Ateliê Geográfico, v. 3, n. 1, p. 30-43, 2009. Disponível em:

https://www.revistas.ufg.br/atelie/article/view/6253/4745. Acesso em: 04 nov. 2019.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MELO, E.; SILVEIRA, A. F. S. e. Espaço, debate e (in)visibilidade: estudos sobre terreiros de candomblé em revistas brasileiras de Geografia (2000-2019). GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, v. 24, n. 3, p. 581-599, 2021. Disponível em:

https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/173361. Acesso em: 18 jul. 2021.

MULLER, C. B.: FUJIMOTO, N. S. V. M.; WEIMER, R. A. Remanescentes de quilombos na região de Morro Alto - RS: contribuição da geografia física do reconhecimento das áreas ocupadas. Boletim Gaúcho de Geografia, Porto Alegre, n. 30, p. 8-21, 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/bgg/article/view/37479/24221. Acesso em: 06 nov. 2019.

Published

2022-01-21

Issue

Section

Paper

How to Cite

STUDIES ON QUILOMBO TERRITORIES IN BRAZILIAN GEOGRAPHY JOURNALS (2000 - 2019). (2022). Space and Geography Journal, 24(2), 50:70. https://doi.org/10.26512/2236-56562021e40266