IMAGE AND GEOGRAPHY: CONSIDERATIONS FROM THE CINEMATOGRAPHIC LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.26512/2236-56562012e39946Keywords:
geography, image, cinema, space, languageAbstract
Faced with the large number of images involving the modern world, geography cannot stay away from addressing these as reading mechanism and production references for the man in space better to locate and guide themselves. With that in mind, we have chosen here to contribute to the debate on this issue featuring some elements that can assist in expanding the sense that the image may have for geographical studies. We are not going to address a specific, but will work in a preferred cutting by film image, from some theoretical and philosophical references, mostly from semiotics for facilitating approaches between the artistic creation of images, the creation of philosophical concepts about the same and the resulting scientific analyses and studies, notably for the geography.
References
ALMEIDA, M. J. (1999). Cinema – arte da memória. Campinas, SP: Autores Associados, 150p.
AUMONT, J. (2004). O olho interminável – cinema e pintura. São Paulo: Cosac & Naify, 266 p.
BARBOSA, A. R. (2004). Ronda: espaço, experiência e memória em sete filmes paulistas dos anos de 1980. In: NOVAES, S.C. (Org.). Escrituras da imagem. EDUSP/FAPESP, São Paulo: p.63-82.
BENJAMIN, W. (1993). Obras escolhidas, vol. I. São Paulo: Brasiliense, 255 p.
CARNES, M.C. (org.) (1997). Passado imperfeito – a história no cinema. Rio de Janeiro: Record, 320 p.
CHAUI, M. (1988). Janela da Alma, Espelho do Mundo. In: NOVAES, A. (Org.). O Olhar. Companhia das Letras, São Paulo: p.31-63.
DELEUZE, G. (1992). Conversações. Rio de Janeiro: Ed. 34, 232 p.
EISENSTEIN, S. (1990). O Sentido do Filme. Rio de Janeiro: Zahar, 160 p.
FERRARA, L D. (2007). Leitura sem Palavras. São Paulo: Ed. Ática, 72 p.
FERRAZ, C. B. O. (2002). Geografia e Paisagem – entre o olhar e o pensar. 360 p. (USPFFLCH). Tese de Doutorado (Doutorado em Geografia Humana), Universidade de São Paulo, São Paulo.
KOURY, M.G.P. (2001). Imagem e memória – ensaios em antropologia visual. Rio de Janeiro: Garamond, 192 p.
MENESES, P. (2004). O cinema documental como representificação – verdades e mentiras nas relações (im)possíveis entre representação, documentário, filme etnográfico, filme sociológico e conhecimento. In: NOVAES, S.C. (org.). Escrituras da imagem. EDUSP/FAPESP, São Paulo: p. 21-48.
MIGUEL, S. (1990). Cinema – uma mitologia induzida. In: SCHÜLER, D; GOETTEMS, M.B. (Org.). Mito – ontem e hoje. Ed. Universidade UFRGS, Porto Alegre: p. 183- 194.
PARENTE, A. (2000). Narrativa e modernidade – os cinemas não-narrativos do pósguerra. Campinas, SP: Papirus, 154 p.
SCHAMA, S. (1996). Paisagem e memória. São Paulo: Companhia das Letras, 645 p.
SZAMOSI, G. (1988). Tempo & Espaço – dimensões gêmeas. Rio de Janeiro: Zahar, 277 p.
ZISCHLER, H. (2005). Kafka vai ao cinema. Rio de Janeiro: Zahar, 166 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.