Os Faunos de Nijinsky: As (Re) Interpretações de L’Après-Midi D’um Faune
DOI:
https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i34.28163Keywords:
Faune. Ballets Russes. Vaslav Nijinsky.Abstract
With music by Claude Debussy, design by Liev Bakst and choreography by Vaslav Nijinsky, L'Après-midi d'un Faunedebuted, with great controversy, on the stage of the Théâtre du Châtelet, in Paris, on May 29, 1912. Telling the story of a Faun who meets with a group of nymphs through marked movements and an unconventional base position for classical ballet at the time, the first choreography of the acclaimed "dance god" was immersed in thecontroversies that would lead to the spectacle, and the character of the Faun, to be seen as synonymous of the name Vaslav Nijinsky. As the only choreography of the Russian dancer to survive the nearly seventy years between its debut and the reconstruction made in the 1980s, L'Après-midi d'un Faunelived in memory. This work proposes to reflect if this memory is about the choreography itself or the choreographer.
References
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.
HODSON, Millicent. Nijinsky's Choreographic Method: Visual Sources from Roerich for “Le Sacre du Printemps”. Dance Research Journal, Vol. 18, No. 2, Russian Folklore Abroad, p. 7-15, 1986-1987.
INGRAM, Susan. Nadezhda Mandel’shtam, Romola Nijinsky and the Literary Legacies of their Love. Canadian Slavonic Papers/Revue Canadienne des Slavistes, Vol. 41, No. ¾, 1999.
JACKSON, Naomi. Reviewed Works: Nijinsky's Faune Restored: A Study of Vaslav Nijinsky's 1915 Dance Score "L'Après-Midi d'un Faune" and His Dance Notation System by Ann Hutchinson Guest, Claudia Jeschke; A Revival of Nijinsky's Original L'Après-Midi d'un Faune by Jill Beck. Dance Research Journal, Vol. 26, No. 2, p. 36-37, 1994.
JARVINEN, Hanna. Dancing Genius: The Stardom of Vaslav Nijinsky. Nova York: Palgrave Macmillan, 2014.
JARVINEN, Hanna. Dancing without Space: On Nijinsky's L'Après-midi d'un Faune (1912). Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research, Vol. 27, No. 1, p. 28-64, 2009.
KAVANAGH, Julie. Nureyev: The Life. Nova York: Vintage Books, 2008.
NORA, Pierre. Entre Memória e História: A Problemática dos Lugares. Projeto História. São Paulo: N. 10, 1993.
OLIVEIRA, Eliene Dias de; TEDESCHI, Losandro Antonio. Nos Caminhos da Memória, nos Rastros da História: Um Diálogo Possível. Revista Rascunhos Culturais. Coxim: V. 2, N. 4, p. 45-54, 2011.
STRAVINSKY, Igor. Stravinsky: an autobiography. Nova York: Simon and Schuster, 1936.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License , licença que permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).