A Umidade das Almas: anatomy of the creative process of a choreographic-musical work

Authors

  • João Paulo Lucas Universidade de Brasília 

DOI:

https://doi.org/10.26512/dramaturgias.v0i6.8443

Keywords:

Composition, Choreography, Music, Collaboration, Dramaturgy.

Abstract

This paper intends to analyze the creation of a small choreographic-musical work, considering its initial philosophical provocation (the fragments of Heraclitus), and its moments of pre-production and production, aiming at the understanding of a compositional operability that questions the implication between the divergent series of musical and choreographic thoughts. In this sense, this work emerges as a possible materiality
resulting from the dialogue between conceptual thinking and artistic making.

Author Biography

  • João Paulo Lucas, Universidade de Brasília 

    Pianista, compositor, doutorando no PPG-Arte UnB.

References

Agambem, G. (2009). O que e o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó: Argos.

Bergson, H. (1990). Lénergie spirituelle. Paris: Quadrige / Presses Universitaires de France.

Costa, A. (2002). Heráclito: Fragmentos Contextualizados. Rio de Janeiro: Difel.

Dalcroze, Ê. J. (2011). How to Revive Dancing; Music and the Dancer. Em K. Teck, Making Music for Modern Dance: Collaboration in the Formative Years of a new American Art (pp. 6-10). New York: Oxford University Press.

Deleuze, G. (2006). Diferença e Repetição. S.Paulo: Edições Graal.

Khan, C. H. (2009). A arte e o pensamento de Heráclito: uma edição dos frag-mentos com tradução e comentário. Paulus: S. Paulo.

Lévinas, E. (2004). Entre nós. Petrópolis: Vozes.

Lucas, J. P., & Lignelli, C. (Abril de 2017). Dança, Música e Dramaturgia: pla-no de colaboração e dispositivo dramatúrgico. Revista Brasileira de Estudos de Presença, vol. 7, nº1, pp. 19-44.

Mota, M. (2012). Performances Instruídas: Metodologia de processo criativo a partir de temas ou obras clássicas. (UnB, Ed.) Acesso em 13 de julho de 2017, disponível em #Art: Encontro Internacional de Arte e Tecnologia: https://art.medialab.ufg.br/up/779/o/marcusM.pdf

Mota, M. (2016). Teatro musicado, roteiro diagramático e seminários inter-disciplinares: experiências em pesquisa, ensino e criação no laboratório de dramaturgia da Universidade de Brasília. Fonte: CENA Periódico do Programa de Pós Graduação em Artes Cenicas IA/UFRGS nº19: http://seer.ufrgs.br/index.php/cena/article/viewFile/60710/37722

Nattiez, J.-J. (2004). Etnomusicologia e significações musicais. Per Musi, Belo Horizonte, 5-30.

Published

2017-12-10

How to Cite

A Umidade das Almas: anatomy of the creative process of a choreographic-musical work. (2017). Dramaturgies, 6, 12-38. https://doi.org/10.26512/dramaturgias.v0i6.8443