A escritura visual de Atiq Rahimi: entre guerras e corpos
Keywords:
Wandering. Visuality. Punctum. War. AfghanistanAbstract
In 2000, the first work of fiction by Atiq Rahimi, Terre et cendres was published; in 2011, Maudit soit Dostoïevski. In the first stage, the wandering of an old man and his grandson for Afghan lands devastated by the war against the Soviets; in the second, another wandering, that of a young Afghan man by a Kabul immersed in civil war after the withdrawal of Soviet troops. The objective here is to enunciate some notes on a dry, rough, stripped writing, which is made visual along with the displacement of subjects immersed in the horrors of wars.
References
BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984 KÖRÖMI, Gabriella. Le crime et le châtiment d’un Raskolnikov raté en Afghanistan. “Disponível em” <https://www.researchgate.net/publication/314299109_Le_crime_et_le_chatiment_d'un_ Raskolnikov_rate_en_Afghanistan> Data de acesso 30/06/2019. RAHIMI, Atiq. A balada do cálamo. Tradução de Leila de Aguiar Costa. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 2018 ___________. Maldito seja Dostoiévski. Tradução de Marcos Flamínio Peres. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 2012 ___________ . Terra e cinzas. Tradução de Flávia Nascimento. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 2002 ___________. Je ne crains pas de dire la barbarie ou la décadence. « Disponível em http://www.telerama.fr/livre/atiq-rahimi-je-ne-crains-pas-de-dire-la-barbarie-ou-la-decadence,36049.php> Data de acesso 02/07/2019
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