Male and female (in)tolerance profile in regard to living with diversity in a southern brazilian community
DOI:
https://doi.org/10.26512/ser_social.v27i56.39648Keywords:
Coexistence, tolerance, diversity, adolescenceAbstract
This article examines parents’ (in)tolerance in recommending or not their children’s coexistence with people situated in a wide diversity range. It is an exploratory research, conducted in a southern Brazilian community, by use of a questionnaire, with 225 participants. The analysed questions started with the sentence: “how do you position yourself when your son or daughter seeks to live with people of the opposite sex, another religion, other ethnicities or races, another social class, with disabilities, homosexuals and children of prisoners?”. The analysed results focus on the different postures taken by female and male participants of the sample. The research shows that the female sample appeared to be more prone to encourage coexistence with the multiple categories of people investigated. The study is relevant to understand that living with diversity reveals distinct world views from the female and male populations.
References
ALMEIDA, Jane Soares. A construção da diferença de gênero nas escolas: aspectos históricos (São Paulo, séculos XIX-XX). Revista Eletrônica de Educação, v. 9, nº 1, p. 65-77, 2015.
ANJOS, Gabriele. Liderança de mulheres em pastorais e comunidades católicas e suas retribuições. Cadernos Pagu, nº 31, p. 509-534, 2008.
BARTH, F. Ethnic Groups and Boundaries, Londres, George Allen & Unwin, 1969.
BASTOS, João Luiz; BARROS, Aluisio J. D.; CELESTE, Roger Keller; PARADIES, Yin; FAERSTEIN, Eduardo. “Discriminação de idade, classe e raça: suas interações e associações com saúde mental em estudantes universitários brasileiros”. Cadernos de Saúde Pública, v. 30, nº 1, p. 175-186, 2014.
BRASIL, Lei nº 7.716, de 5 de janeiro de 1989. Disponível em: .
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. SECRETARIA DA EDUCAÇÃO CONTINUADA, ALFABETIZAÇÃO E DIVERSIDADE. Orientações e Ações para Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006, 262 pág.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Política de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, 2008. Disponível em . Acesso em: 25 jul. 2021.
COSTA, Ângelo Brandelli; NARDI, Henrique Caetano. Homofobia e preconceito contra diversidade sexual: debate conceitual. Temas em Psicologia, v. 23, nº 3, p. 715-726, 2015. COSTA, Maria Cecília Solheid da. Terra de Todas as Gentes: A reinvenção da diversidade étnica em Curitiba. Revista da Academia Paranaense de Letras, nº 35, Curitiba, 1996. COUTO, Márcia Thereza. Na trilha do gênero: pentecostalismo e CEBs. Revista Estudos Feministas, v. 10, nº 2, p. 357-369, 2002. EPSTEIN, A.L. Ethos and identity. London, Tavistock, 1978.
FERNANDES, Nathalia Vince Esgalha. Raiz do pensamento colonial na intolerância religiosa contra religiões de matriz africana. Revista Calundu, v. 1, nº 1, p. 117-136, 2017. GONÇALVES, Josiane Peres; FARIA, Adriana Horta de; OLIVEIRA, Leonardo Alves de; SOARES, Pâmela Karoline. Relações de gênero e representações sociais relativas à atuação de homens professores de crianças. Formação Docente, v. 7, nº 1, p. 36-54, 2015. HAHNER, June. Escolas mistas, escolas normais: a coeducação e a feminização do magistério no século XIX. Estudos Feministas, v. 19, nº 2, p. 467-474, 2011.
HASENBALG, Carlos Alfredo. Desigualdades raciais no Brasil. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
IANNI, Octávio. Raças e classes sociais no Brasil. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987. LACERDA, Marcos; PEREIRA, Cícero; CAMINO, Leoncio. Um estudo sobre as formas de preconceito contra homossexuais na perspectiva das representações sociais. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 15, nº 1, p. 165-178, 2002.
LEAL, Nuno; EUSÉBIO, Celeste; ROSA, Maria João da. Atitudes em relação às pessoas com deficiência: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, nº 4, p. 689-710, 2020.
MACHADO, Maria das Dores; MARIZ, Cecília. Mulheres e prática religiosa nas classes populares: uma comparação entre as Igrejas Pentecostais, as Comunidades Eclesiais de Base e os Grupos Carismáticos. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 12, nº 34, p. 1-15, 1997.
MARTINS, Wilson. Um Brasil Diferente. São Paulo: T. A. Queiroz Editora, 2ª edição, 1989. MINISTÉRIO DAS MULHERES, DA IGUALDADE RACIAL, DA JUVENTUDE E DOS DIREITOS HUMANOS. Relatório sobreintolerância e violência religiosa no Brasil (2011-2015): resultados preliminares. Brasília; 2016, 146 p. Disponível em: .
MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Palestra no 3º Seminário Nacional de Relações Raciais e Educação – PENESB. Rio de Janeiro, 2003. Disponível em: .
NEVES, Libéria Rodrigues; RAHME, Mônica Maria Farid; FERREIRA, Carla Mercês da Rocha Jatobá. Política de Educação Especial e os desafios de uma perspectiva inclusiva. Educação & Realidade, v. 44, nº 1, p. 1-21, 2019.
PEREIRA, Annelyse; DIAS, Susane; LIMA, Tiago; SOUZA, Luana. As crenças sobre a homossexualidade e o preconceito contra homossexuais no ambiente de trabalho. Temas em Psicologia, v. 25, nº 2, p. 563-575, 2017.
PEREIRA, Annelyse; MONTEIRO, Maria Benedicta; CAMINO, Leoncio. Estudo da validação das escalas de crenças sobre a natureza da homossexualidade e de preconceito contra homossexuais. Laboratório de Psicologia, v. 7, nº 1, p. 21-32, 2009.
PEREIRA, Cícero; TORRES, Ana Raquel Rosas; PEREIRA, Annelyse; CAMPOS, Luciene. Preconceito contra homossexuais e representações sociais da homossexualidade em seminaristas católicos e evangélicos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 27, nº 1, p. 73-82, 2011.
RANGEL, Flavio Medeiros; BICALHO, Pedro Paulo Gastalho de. Superlotação das prisões brasileiras: operador político da racionalidade contemporânea. Estudos de Psicologia, v. 21, nº 4, p. 415-423, 2016.
RIBEIRO, Carlos Antonio Costa. Mobilidade e estrutura de classes no Brasil contemporâneo. Sociologias, v. 16, nº 37, p. 178-217, 2014.
RIBEIRO, Jucélia Santos Bispo. Brincadeiras de meninos e meninas: socialização, sexualidade e gênero entre crianças e a construção social das diferenças. Cadernos Pagu, nº 26, p. 145-168, 2006.
SANCHES, Mário Antonio. O negro em Curitiba: a invisibilidade cultural do visível. Curitiba: Universidade Federal do Paraná. Mestrado em Antropologia, 1997.
TECHERA, José; GARIBOTTO, Giorgina; URRETA, Alejandra. Los “hijos de los presos”: vínculo afectivo entre padres privados de libertad y sus hijos/as. Avances de um estúdio exploratorio. Ciências Psicológicas, v. 6, nº 1, p. 57-74, 2012. VIANNA, Cláudia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na educação infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu, nº 33, p. 265-283, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 SER Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma https://creativecommons.
Copyright: Os autores serão responsáveis por obter o copyright do material incluído no artigo, quando necessário.
Excepcionalmente serão aceitos trabalhos já publicados (seja em versão impressa, seja virtual), desde que devidamente acompanhados da autorização escrita e assinada pelo autor e pelo Editor Chefe do veículo no qual o trabalho tenha sido originalmente publicado.