Cremilda Medina: affection pedagogy in the university
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.30889Keywords:
affection pedagogy. epistemology . social dialogue. relation's sign.Abstract
This article presents the pedagogical experience of Cremilda Medina, journalist, researcher and senior full professor at the University of Sao Paulo (USP). In the stages of more than five decades, we summarize here different moments of dialogical social mediation, the central axis of her pedagogical proposal, set in 19 books by the researcher and more than 50 collections organized by her. The qualitative reflexive study combines complementary methodologies such as case study, documentary historical research, bibliographic research, interviews and observation-experience. Among the affective possibilities of teaching practiced by Cremilda Medina is the concept of teaching-learning characterized by action and not by verbalization of knowledge.
References
BLASQUES, Marcia. Jornalismo e ciência: tecendo propostas para um diálogo possível. Dissertação. (Mestrado em Ciências da Comunicação) .Escola de Comunicações e Arte da USP, São Paulo, 2005.
BLASQUES, Marcia. Navegar é preciso: Jornalismo, autoria e colaboração. Tese. (Doutorado em Ciências da Comunicação). Escola de Comunicações e Artes da USP, São Paulo, 2010.
BLASQUES, Marcia. Diálogo dos afetos. In: MEDINA, C. Ato Presencial: mistério e transformação. São Paulo: Casa da Serra, 2016. p. 85-98.
FOGAÇA, Katiuscia C.L. A árvore frondosa de dourados frutos. In: MEDINA, C. Ato Presencial: mistério e transformação. São Paulo: Casa da Serra, 2016. p. 103-109.
FOGAÇA, Katiuscia C.L. A vida é apenas um passatempo, até o tempo passar. In: MEDINA, C. (org.). Reproposta para todas as idades. São Paulo: ECA-USP, 2019.
ISHI, Angelo. Memórias póstumas de um estudante da Medicina. In: Jornal do Campus de 14/09/1987, São Paulo: CJE ECA-USP, 1987. p. 7.
ISHI, Angelo. "Ichigo-ichie", a presença insubstituível. In: MEDINA, C. Ato Presencial: mistério e transformação. São Paulo: Casa da Serra, 2016. p.121-123.
MEDINA, Cremilda. Notícia: um produto à venda: jornalismo na sociedade urbana e industrial. São Paulo: Alfa-Ômega, 1987.
MEDINA, Cremilda. Jornalismo e a epistemologia da complexidade. In: MEDINA, C. (org.) Novo Pacto da Ciência, I Seminário Transdisciplinar: A crise de paradigmas. Anais. São Paulo: ECA/USP, 1991.
MEDINA, Cremilda. (org.). Guia das Almas. São Paulo: ECA/USP, 1993. (Coleção São Paulo de Perfi, v. 13).
MEDINA, Cremilda. (org.). Nau dos desejos. São Paulo: ECA/USP, 1994. (Coleção São Paulo de Perfil, v. 14).
MEDINA, Cremilda. (org.). Sagas do Espigão, 90 anos de medicina e vida. São Paulo: ECA/USP, 2002. (Coleção São Paulo de Perfil, v. 24).
MEDINA, Cremilda. A arte de tecer o presente: narrativa e cotidiano. São Paulo: Summus, 2003.
MEDINA, Cremilda. O signo da relação: comunicação e pedagogia dos afetos. São Paulo: Paulus, 2006.
MEDINA, Cremilda. Ato Presencial: mistério e transformação. São Paulo: Casa da Serra, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cremilda Celeste de Araújo Medina, Alex Sander Alcântara Lopes de Santana, Gean Oliveira Gonçalves, Liana Maria Milanez Pereira, Luiza da Silva Bodenmuller, Sonia Regina Soares da Cunha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.