Notes on behavior and information competence of street people
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v13.n3.2020.24454Keywords:
Informational behavior, Information literacy, People in the street situation, Social vulnerability, User studies.Abstract
It presents reflections on the informational behavior and the relationship with the development of information literacy for people in the street situation, in the context of social vulnerability. Investigations and actions carried out by researchers and professionals in libraries have been investigated to meet the information needs of people who are in a street situation. For this, a bibliographic survey was carried out on national and international bases from 1980 to 2018. Only five papers were found, but focused on public health that do not cover informational issues per se or focus on the work of community libraries or reading practices, but without turning specifically to the street population. It is concluded that there is a lack of studies on the populations in the street situation in the informational context, mainly in relation to behavioral actions and information competence. They are issues that must be deepened in the scope of Information Science because they involve the access and use of information for the construction of knowledge, identity and autonomy in order to allow the effective social inclusion of street people, guaranteeing the exercise of citizenship.
References
ALMEIDA, C. H. et al. A pesquisa científica na saúde: uma análise sobre a participação de populações vulneráveis. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 1, n. 19, p. 104-11, jan./mar., 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-07072010000100012&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 1 abr. 2019.
ALVES, M. ; SALCEDO, D. A. Práticas leitoras e informacionais nas bibliotecas comunitárias em Rede da Releitura ”“ Pernambuco. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 16, n. 1, p. 211-237, jan./abr. 2018. Disponível em: <http://eprints.rclis.org/32279/1/8650064-32780-5-PB.pdf>. Acesso em: 9 maio. 2019.
AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION. Presidential Committee on Information Literacy. Chicago, 1989. Disponível em: <http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/publications/whitepapers/presidential.cfm>. Acesso em: 8 abr. 2019.
BAPTISTA, S. G.; CUNHA, M. B. Estudos de usuários: visão global dos métodos de coleta de dados. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 168-184, maio/ago. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pci/v12n2/v12n2a11>. Acesso em 10 abr.2019.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BARRA, D. C. C. et al. Processo de viver humano e a enfermagem sob a perspectiva da vulnerabilidade. Acta paulista enfermagem, São Paulo, v. 23, n. 6, p. 831-836, 2010. Disponível em: <https://www2.unifesp.br/acta/pdf/v23/n6/v23n6a18.pdf>. Acesso em: 2 abr. 2019.
BERBESI-FERNANDEZ, D. Y.; SEGURA-CARDONA, A. M.; MONTOYA-VELEZ, L. P. Factores asociados a la vulnerabilidad al VIH en habitantes de calle, Medellín, Colombia 2011. CES Med., Medellín, v. 28, n. 2, p. 193-202, Dec. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-87052014000200005&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 8 abr. 2019.
BORKO, H. Information science: what is it? American Documentation, v. 19, n. 1, p. 3-5, 1968. Disponível em: <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/asi.5090190103>. Acesso em: 2 abr. 2019.
BRAGA, K. S. Aspectos relevantes para a seleção de metodologia adequada à pesquisa social em Ciência da Informação. In: MUELLER, Suzana P. M. (Org.). Métodos de pesquisa em Ciência da Informação. Brasília: Thesaurus, 2007. p. 17-38.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal; 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm>. Acesso em: 9 maio. 2019.
BRASIL. Decreto nº 7.053 de 23 de dezembro de 2009. Política Nacional para a População em Situação de Rua. Brasília, 2009. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d7053.htm>. Acesso em: 28 mar. 2019.
BRASIL. DEFENSORIA PÚBLICA DA UNIÃO. Direitos da pessoa em situação de rua: cidadão lute por seus direitos. Brasília, 2012. Disponível em: <http://www.dpu.def.br/images/stories/cartilha_situacao_de_rua_150213_sem_capa.pdf>. Acesso em: 8 abr. 2019.
BRASIL. MINISTÉRIO DOS DIREITOS HUMANOS. Observatório de Recomendações Internacionais sobre Direitos Humanos. Disponível em: <https://observadh.sdh.gov.br/o-que-sao-as-recomendacoes-internacionais>. Acesso em: 8 maio 2019.
BRASIL. MINISTÉRIO DA MULHER, DA FAMÃLIA E DOS DIREITOS HUMANOS. População em situação de rua. 2019. Disponível em: <https://www.mdh.gov.br/navegue-por-temas/populacao-em-situacao-de-rua/populacao-em-situacao-de-rua>. Acesso em: 8 maio 2019.
CAMPELLO, B. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, fev. 2003. Disponível em: <http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/986/1027>. Acesso em: 8 maio 2019.
CASARIN, H. de C.S.; OLIVEIRA, E. S. de. O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de educação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 17, n. esp. 1, p. 169-187, 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17nesp1p169/22731>. Acesso em: 9 maio. 2019.
CASE, D. O.; GIVEN, L. M. Looking for information: a survey of research on information seeking, needs, and behavior. 4. ed. Howard House, Emerald, 2016.
COHN, A. Políticas sociais e pobreza no Brasil. Planejamento e políticas públicas, n. 12, 1995. Disponível em: <http://desafios2.ipea.gov.br/ppp/index.php/PPP/issue/view/9>. Acesso em: 10 maio 2018.
COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
CUNHA, M. B. da; AMARAL, S. A.; DANTAS, E. B. Manual de estudo de usuários a informação. São Paulo: Atlas, 2015.
DI FLORA, M. C. Mendigos: porque surgem, por onde circulam, como são tratados? Petropolis: Vozes, 1987.
DUDZIAK, E. A. Information literacy as an emancipatory process directed to social inclusion in a knowledge society, 2006. In: IFLA GENERAL CONFERENCE AND COUNCIL WORLD LIBRARY AND INFORMATION CONGRESS, 72, Seoul, South Korea, 2006. Disponível em< http://eprints.rclis.org/9212/>. Acesso em: 8 abr. 2019.
DUDZIAK, E. A. Competência informacional: análise evolucionária das tendências de pesquisa e produtividade científica em âmbito mundial. Informação e Informação, Londrina, v. 15, n. 2, p. 1-22, jul./dez. 2010. Disponível em <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/7045>. Acesso em: 8 abr. 2019.
FEBAB. FEDERAÇÃO BRASILEIRA DE ASSOCIAÇÕES DE BIBLIOTECÁRIOS, CIENTISTAS DA INFORMAÇÃO E INSTITUIÇÕES. Manifesto de Florianópolis sobre a competência em informação e as populações vulneráveis e minorias. Florianópolis, 2013. Disponível em: <http://competencia-informacional.blogspot.com/2013/11/manifesto-de-florianopolis-sobre.html>. Acesso em: 1 maio 2019.
FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.
KOH, K. Information Seeking and Beyond: Impacts of Studying Different Forms of Information Behavior. ASIST 2015, November 6-10, 2015. Proceedings Association for Information Science and Technology, v. 52, n. 1, 2016.
MATTOS, R. M.; FERREIRA, R. F. Quem vocês pensam que (elas) são? Representações sobre as pessoas em situação de rua. Psicologia & Sociedade, v. 16, n. 2, p. 47-58, maio/ago. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/%0D/psoc/v16n2/a07v16n2.pdf>. Acesso em: 9 maio. 2019.
MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2010.
MINAYO, M. C. S.; SANCHEZ, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementariedade? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, 1993. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/csp/v9n3/02.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2019.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Agenda 2030, 2015. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/>. Acesso em: 10 maio 2019.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E CULTURA (UNESCO). Declaração Universal sobre Bioética e Direitos Humanos, 2005. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/declaracao_univ_bioetica_dir_hum.pdf>. Acesso em: 10 maio 2019.
PAIANO, G. de S. et al. O tema “vulnerabilidade” na Scielo: contribuições para a construção conceitual de “vulnerabilidade em informação”. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 27, 2017. Fortaleza. Anais... Fortaleza: FEBAB, 2017. Disponível em: <https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/817>. Acesso em: 1 abr. 2019.
SANCHEZ, Z. van der M. OLIVEIRA, L. G. de; NAPPO, S. A. Razões para o não-uso de drogas ilícitas entre jovens em situação de risco. Revista Saúde Pública, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 599-605, Ago. 2005 Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89102005000400013&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 8 abr. 2019.
SARACEVIC, T. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996. Disponível em <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/235>. Acesso em: 5 abr. 2019
SEQUEIROS, A. P. S. P. Ler uma biblioteca nas inscrições de leitores, espaço e Internet: usos e representações de biblioteca pública. Tese (Doutorado em Sociologia), Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Portugal. 2010. Disponível em <http://eprints.rclis.org/20396/1/Tese%20para%20Imp.pdf>. Acesso em: 9 maio. 2019.
SILVA, J. L. C.; FREIRE, G. H. de A. Um olhar sobre a origem da Ciência da Informação: indícios embrionários para sua caracterização identitária. Encontros Bibli: revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v .17, n.33, p.1-15, 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17n33p1>. Acesso em: 1 maio 2019.
TODD, R. J. Adolescents of the information age: patterns of information seeking and use, and implications for information professionals. School Libraries Worldwide, v. 9, n. 2, p. 27-46, 2003.
VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Competência informacional - bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação, Brasília, v. 38, n. 3, p. 130-141, set./dez. 2009. Disponível em: <http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1236/1414>. Acesso em: 9 maio. 2019.
VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Dimensões da competência informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 40, n. 1, p. 99-110, jan./abr., 2011. Disponível em: <http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1328>. Acesso em: 9 maio. 2019.
ZURKOWSKI, P. G. The Information Service Environment Relationships and Priorities. Related Paper no. 5. Washington: National Commission and Libraries and Information Science, November 1974. Disponível em <https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED100391.pdf>. Acesso em: 6 jan. 2020.
WILDEMUTH, B. M.; CASE, D. O. Early Information Behavior Research. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, v. 36, n. 3, Feb./March 2010. https://doi.org/10.1002/bult.2010.1720360309
WILSON, T. D. Human Information Behavior. Information Science Research, v. 3, n. 2, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Daniela Spudeit, Elizete Vieira Vitorino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.