Challenges and opportunities in International Relations teaching-learning

a practical experience in International Trade

Authors

  • Patrícia Nasser de Carvalho Universidade Federal de Minas Gerais
  • Fernanda Cristina Nanci Izidro Gonçalves Instituto de Estudos Sociais e Políticos (IESP/UERJ)
  • Rafael Pinheiro Araújo Centro Universitário La Salle - RJ

Keywords:

International Trade, Teaching-Learning, International Relations

Abstract

This article discusses how to associate the teaching of the International Trade as a subject with the preparation of students for the labor market through activities of commercial intelligence. For this purpose, it presents a successful experience at undergraduate level that brings the teaching of International Trade to the development of a research project that supports the formulation of public policies focused on the promotion of trade of the State of Rio de Janeiro.

Author Biographies

  • Patrícia Nasser de Carvalho, Universidade Federal de Minas Gerais

    Faculty of Economics, Universidade de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte - MG, Brazil

  • Fernanda Cristina Nanci Izidro Gonçalves, Instituto de Estudos Sociais e Políticos (IESP/UERJ)

    Political Science program, Instituto de Estudos Sociais e Políticos (IESP/UERJ), Niterói - RJ, Brazil

  • Rafael Pinheiro Araújo, Centro Universitário La Salle - RJ

    International Relations Department, Centro Universitário La Salle, Niterói - RJ, Brazil

References

ALICEWEB. Disponível em: http://aliceweb.mdic.gov.br/. Acesso em 14/02/2017.

ALMEIDA, Paulo Roberto. As relações internacionais como oportunidade profissional: Respostas a algumas das questões mais colocadas pelos jovens que se voltam para as carreiras de relações internacionais. Meridiano 47, v. 67, p. 5-10, 2006.

EXPORTAFÁCIL. Disponível em: <http://www2.correios.com.br/exportafacil/interna.html>. Acesso em 13/02/2017.

HERZ, Mônica. O Crescimento da Área de Relações Internacionais no Brasil. Contexto Internacional, v. 24, n.1, p.7-40, 2006.

LESSA, Antônio Carlos. Instituições, atores e dinâmicas do ensino e da pesquisa em Relações Internacionais no Brasil: o diálogo entre a história, a ciência política e os novos paradigmas de interpretação (dos anos 90 aos nossos dias). Revista Brasileira de Política Internacional, v. 48, n. 2, p. 169-184, 2005.

MINISTÉRIO DA INDÚSTRIA, COMÉRCIO E SERVIÇOS. Disponível em: <http://www.mdic.gov.br/galeria-de-videos?videoid=bLk9opqu4gw>. Acesso em 13/02/2017.

MIYAMOTO, Shiguenoli. O Ensino das Relações Internacionais no Brasil: problemas e perspectivas. Revista de Sociologia e Política, v. 20, p. 103-114. 2003.

PROGRAMA REDEAGENTES. Disponível em: < http://www.mdic.gov.br/comercio-exterior/pnce/1626-

redeagentes>. Acesso em 13 de Fevereiro de 2017.

RADARCOMERCIAL. Disponível em: <http://radarcomercial.mdic.gov.br/o-que-e-o-radar>. Acesso em: 10 de Fevereiro de 2017.

RIBEIRO, Pedro Feliú; KATO, Mariana; RAINER, Gary. Mercado de Trabalho e Relações Internacionais no Brasil: um estudo exploratório. Boletim Meridiano 47, v. 14, n. 135, p. 10-18. 2013.

SUBSECRETARIA DE RELAÇÕES INTERNACIONAIS DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Disponível em: <http://www.rj.gov.br/web/internacional/exibeconteudo?article-id=2480949>. Acesso em 13 de Fevereiro de 2017.

VIGEVANI, Tullo; THOMÁZ, Laís Forti; LEITE Lucas Batista. As Relações Internacionais no Brasil: notas sobre o início de sua institucionalização. Inter-Relações, ano 14, n. 40, p. 5-11. 2014.

Issue

Section

Dossier

How to Cite

“Challenges and Opportunities in International Relations Teaching-Learning: A Practical Experience in International Trade”. 2017. Meridiano 47 - Journal of Global Studies 18 (October). https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/MED/article/view/5316.

Similar Articles

1-10 of 896

You may also start an advanced similarity search for this article.