AUFHEBUNG AND DEVIR
a study based on the Doctrine of Being in the Science of logic
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v10i21.37406Keywords:
Aufhebung. Devir. Doctrine of being. Science of logic. Being-nothing-becoming.Abstract
In the Science of logic, specifically in the Doctrine of Being, Hegel exposes the dialectic being-nothing-becoming. Also, in the Doctrine of Being, Hegel separates a part entitled “Observation” to deal briefly with the term Aufhebung and its concept. It is in this context that Hegel reflects most on expression. In the Science of logic, being, nothing and becoming are presented as systematic categories of speculative logic. It is from this triad that logic unfolds progressively in more concrete moments. The concept of Aufhebung, on the other hand, appears as a necessary condition for such an unfolding. It is what makes each category move to another. From this movement, becoming emerges as a reconciling unit of being and nothingness. In view of this, in becoming, Aufhebung finds itself as a movement that suspends or elevates all other logical categories, allowing the transition from one state to another. That said, this article aims to demonstrate the inherent connection between the concepts of Aufhebung and becoming.
Downloads
References
BURBIDGE, J. W. A concepção hegeliana da lógica. In: BEISER, Frederick. C. Hegel. São Paulo: Ideias e Letras, 2014.
BURBIDGE, J. W. The Logic of Hegel's Logic: An Introduction. Peterborough: Broadview Press, 2006.
HEGEL. G.W. F. Ciência da lógica: 1. A Doutrina do Ser. Trad. Christian G. Iber, Marloren L. Miranda e Federico Orsini. Petrópolis: Vozes, 2016.
HEGEL. G.W. F. Enciclopédia das ciências filosóficas em compêndio: Trad. Paulo Menezes. São Paulo: Loyola, 1995. vol.1
IBER, Christian; G. MIRANDA; L. Marlone; ORSINI, Federico. Nota dos tradutores. In: HEGEL, G.W.F. Ciência da lógica: 1. A Doutrina do Ser. Trad. Christian G. Iber, Marloren L. Miranda e Federico Orsini. Petrópolis: Vozes, 2016.
INWOOD, Michael. Dicionário Hegel. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
KRAHN, Ryan. The Sublation of Dialectics: Hegel and the Logic of Aufhebung. Guelph, Ontario, Canadá. p. 258, Tese (doutorado), University of Guelph, 2014.
NICOLAU, Marcos. Método e ato filosófico em Hegel. In: Revista Dialectus. Fortaleza, Vol 1, n°2, p. 1-13, janeiro – 2013.
PAREDES-MARTÍN, María. El devenir como verdad del ser. In: D. Ferrer; F. Orsini; M. Bordignon; A. Bavaresco. A autobiografia do pensamento: A Ciência da lógica de Hegel. Porto Alegre, RS: Editora Fundação Fênix, 2020.
PERTILLE José Pinheiro. Aufhebung, meta-categoria da lógica hegeliana. In: Revista Eletrônica Estudos Hegelianos, Recife, Vol 8, nº15, p. 58-66, Julho/Dezembro - 2011.
PERTILLE, José Pinheiro. Aufhebung, meta-categoria da lógica hegeliana, para uma plausível apreensão lógica da realidade. In: A. Bavaresco, F. Jozivan Guedes de Lima. Direito & Justiça: Festschrift em homenagem a Thadeu Weber. Porto Alegre, 2016: p. 365-380.
SCHLITT, Dale M. A lógica hegeliana do puro pensamento (uma reflexão crítica). Trad. Arthur Eduardo Grupillo Chagas. Manuscrito, Aracajú, 2019.
WERLE, Marco. Apresentação. In: HEGEL, G.W.F. Ciência da lógica: (Excertos). Trad. Marco Aurélio Werle. São Paulo, 2011.
VIEWEG, Klaus. Hegel’s Adventures in Wonderland – O Começo da Filosofia. In: D. Ferrer; F. Orsini; M. Bordignon; A. Bavaresco; C. Iber. A autobiografia do pensamento: A Ciência da lógica de Hegel. Porto Alegre, RS: Editora Fundação Fênix, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.