Children’s literature and the politeness alterity left to the next page
DOI:
https://doi.org/10.1590/10.1590/2316-4018542Abstract
Rorbeto is a polydactyl boy who beckons us and signals the presence of a different body in children's literature. Although in in the present time, various discourses and images, dialogues and characters are found in children's literature, the allusion to a different body in children's literature is still sparse or incomplete. Often, when this body appears in a literary work it can contribute to stereotypes and stigmas, which stem from cultural processes that contribute to the construction of corporal difference as a means of exclusion. The literary work Um garoto chamado Rorbeto (2005), written by Gabriel O Pensador, and illustrated by Daniel Bueno, includes another type of body, one that is larger and distinct from the normative body that traditionally appears in children’s literature. This body is a demanding body that is neither displaced nor demystified.
References
ABCMED (2014). Polidactilia: definição, tipos, causas, sinais e sintomas, diagnóstico e tratamento. AbcMed, [S.l.], 5 fev. On-line. Disponível em: <https://goo.gl/8BXpGG>. Acesso em: 27 abr. 2016.
BARROS, Alessandra Santana Soares e (2015). Quarenta anos retratando a deficiência: enquadres e enfoques da literatura infantojuvenil brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20 n. 60 p. 167-193, jan./mar. Disponível em: <https://goo.gl/7ZzrNZ>. Acesso em: 27 maio 2017.
BONIN, Iara Tatiana; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel (2010). As formas do corpo: marcas da(s) diferença(s) em personagens gordos da literatura infantil. Currículo sem Fronteiras, [S.l.], v. 10, n. 2, p.77-90, jul./dez. Disponível em: <https://goo.gl/nDCKfb>. Acesso em: 27 maio 2017.
CADEMARTORI, Ligia (2009). O professor e a literatura: para pequenos, médios e grandes. Belo Horizonte: Autêntica.
CANDIDO, Antônio. A literatura e a formação do homem. In: CANDIDO, Antônio. Remate de Males, Campinas, v. 19, n. 3, 1999, p. 81-90. Disponível em: <https://goo.gl/ovgvg6>. Acesso em: 9 mar. 2016.
EAGLETON, Terry (2006). Teoria da literatura: uma introdução. Tradução de Waltensir Dutra, revisão da tradução de João Azenha Jr. 6. Ed. São Paulo: Martins Fontes.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler (1998). In: FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez. p. 11-21.
FIORIN, José Luiz (2014). Elementos de análise do discurso. 15. Ed. São Paulo: Contexto.
FOUCAULT, Michel (2010). Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes.
LAJOLO, Marisa (2002). Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. Ed. São Paulo: Ática.
LE BRETON, David (2013a). Antropologia do corpo e modernidade. 3. Ed. Tradução de Fábio dos Santos Creder Lopes. Petropólis: Vozes.
LE BRETON, David (2013b). Adeus ao corpo: antropologia e sociedade. 6. Ed. Tradução de Marina Appenzeller. Campinas: Papirus.
MANGUEL, Alberto (2008). A cidade das palavras. Tradução de Samuel Titan Jr. São Paulo: Companhia das Letras.
MUNIZ, Dinéa Maria Sobral; MORAES, Giselly Lima de (2007). A literatura na escola como presença de outros. In: MUNIZ, Dinéa Maria Sobral; SOUZA, Emília Helena Monteiro de; BELTRÃO, Lícia Maria Freire. Entre textos, língua e ensino. Salvador, Edufba. p. 165-178.
ORLANDI, Eni P (2015). Análise do discurso: princípios e procedimentos. 12. Ed. Campinas: Pontes.
PAIVA, Aparecida; RODRIGUES, Paula C. de Almeida. Letramento literário na sala de aula: desafios e possibilidades. In: MACIEL, Francisca Izabel Pereira; CASTANHEIRA, Maria Lucia; MARTINS, Raquel Marcia Fontes. (Org.). Alfabetização e letramento na sala de aula. 2. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
GABRIEL O PENSADOR. Um garoto chamado RoÑbeto. São Paulo: Cosacnaify, 2007.
SIMÕES, Darcília (2006). Considerações sobre a fala e a escrita: fonologia em nova chave. São Paulo: Parábola.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.