Children’s literature and the politeness alterity left to the next page

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/10.1590/2316-4018542

Abstract

Rorbeto is a polydactyl boy who beckons us and signals the presence of a different body in children's literature. Although in in the present time, various discourses and images, dialogues and characters are found in children's literature, the allusion to a different body in children's literature is still sparse or incomplete. Often, when this body appears in a literary work it can contribute to stereotypes and stigmas, which stem from cultural processes that contribute to the construction of corporal difference as a means of exclusion. The literary work Um garoto chamado Rorbeto (2005), written by Gabriel O Pensador, and illustrated by Daniel Bueno, includes another type of body, one that is larger and distinct from the normative body that traditionally appears in children’s literature. This body is a demanding body that is neither displaced nor demystified.

References

ABCMED (2014). Polidactilia: definição, tipos, causas, sinais e sintomas, diagnóstico e tratamento. AbcMed, [S.l.], 5 fev. On-line. Disponível em: <https://goo.gl/8BXpGG>. Acesso em: 27 abr. 2016.

BARROS, Alessandra Santana Soares e (2015). Quarenta anos retratando a deficiência: enquadres e enfoques da literatura infantojuvenil brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20 n. 60 p. 167-193, jan./mar. Disponível em: <https://goo.gl/7ZzrNZ>. Acesso em: 27 maio 2017.

BONIN, Iara Tatiana; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel (2010). As formas do corpo: marcas da(s) diferença(s) em personagens gordos da literatura infantil. Currículo sem Fronteiras, [S.l.], v. 10, n. 2, p.77-90, jul./dez. Disponível em: <https://goo.gl/nDCKfb>. Acesso em: 27 maio 2017.

CADEMARTORI, Ligia (2009). O professor e a literatura: para pequenos, médios e grandes. Belo Horizonte: Autêntica.

CANDIDO, Antônio. A literatura e a formação do homem. In: CANDIDO, Antônio. Remate de Males, Campinas, v. 19, n. 3, 1999, p. 81-90. Disponível em: <https://goo.gl/ovgvg6>. Acesso em: 9 mar. 2016.

EAGLETON, Terry (2006). Teoria da literatura: uma introdução. Tradução de Waltensir Dutra, revisão da tradução de João Azenha Jr. 6. Ed. São Paulo: Martins Fontes.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler (1998). In: FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez. p. 11-21.

FIORIN, José Luiz (2014). Elementos de análise do discurso. 15. Ed. São Paulo: Contexto.

FOUCAULT, Michel (2010). Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes.

LAJOLO, Marisa (2002). Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. Ed. São Paulo: Ática.

LE BRETON, David (2013a). Antropologia do corpo e modernidade. 3. Ed. Tradução de Fábio dos Santos Creder Lopes. Petropólis: Vozes.

LE BRETON, David (2013b). Adeus ao corpo: antropologia e sociedade. 6. Ed. Tradução de Marina Appenzeller. Campinas: Papirus.

MANGUEL, Alberto (2008). A cidade das palavras. Tradução de Samuel Titan Jr. São Paulo: Companhia das Letras.

MUNIZ, Dinéa Maria Sobral; MORAES, Giselly Lima de (2007). A literatura na escola como presença de outros. In: MUNIZ, Dinéa Maria Sobral; SOUZA, Emília Helena Monteiro de; BELTRÃO, Lícia Maria Freire. Entre textos, língua e ensino. Salvador, Edufba. p. 165-178.

ORLANDI, Eni P (2015). Análise do discurso: princípios e procedimentos. 12. Ed. Campinas: Pontes.

PAIVA, Aparecida; RODRIGUES, Paula C. de Almeida. Letramento literário na sala de aula: desafios e possibilidades. In: MACIEL, Francisca Izabel Pereira; CASTANHEIRA, Maria Lucia; MARTINS, Raquel Marcia Fontes. (Org.). Alfabetização e letramento na sala de aula. 2. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

GABRIEL O PENSADOR. Um garoto chamado RoÑbeto. São Paulo: Cosacnaify, 2007.

SIMÕES, Darcília (2006). Considerações sobre a fala e a escrita: fonologia em nova chave. São Paulo: Parábola.

Published

2018-05-21

How to Cite

Children’s literature and the politeness alterity left to the next page. (2018). Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, 54, 21-40. https://doi.org/10.1590/10.1590/2316-4018542