MUSIC AND GEOGRAPHY’S TEACHING: THE STUDY OF GOIÁS’S GEOGRAPHY THROUGH MUSIC MEDIA WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN FORMOSA- GOIÁS
DOI:
https://doi.org/10.26512/2236-56562016e40108Keywords:
Geography Teaching, Music, Lived WorldAbstract
The geographical teaching in basic education should lead the student to understand the social and spatial relations throughout history and their eff ects in the contemporary world. However, for the teaching of this discipline to fulfi ll its role, it is necessary to develop methodologies that dynamically prioritize the construction of geographical knowledge. Meanwhile, this paper aims to present the development of a pedagogical action in Geography held in High School Center Full time (CEPI) - Sergio Fayad Generoso - Formosa - Goiás in 2014. This work presents the development of a pedagogical action performed in High School Center for Integral period - Sergio Fayad to minimize students’ diffi culties with regard to the Goiás Geography content reconciling with the development of critical and refl ective positions, using for this purpose music and life world of the involved. The activities (interviews, group on Facebook, dialogues, parodies) contributed to enlarge the geographical knowledge of students about the proposed theme. Through the results and the experience, we note that the songs have become important educational means. Was observed during the execution of the interest of students in the construction of knowledge about the geography of Goiás, in which we can illustrate the analysis of parodies, because they are loaded with systematic knowledge that were worked throughout the process. About the students, they expressed critical and refl exive positioning on the content and experienced reality. We realize that the implementation of a project like this can enable new meanings in the teaching and learning process of the students.
References
ARRAIS, T. A. (2004). Geografi a contemporânea de Goiás. Goiânia: Editora Vieira, 164 p.
ARRAIS, T. A.(2011). A produção do território goiano: economia, urbanização, metropolização. Goiânia: Editora UFG, 221 p.
CORRÊA, R. L. (1998). Geografi a, Literatura e Música popular. Espaço e Cultura, n.6, p. 59-65.
FREIRE, P. (2014). Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 253 p.
GUIMARÃES, R. B. (2008). Escala geográfi ca e partitura musical: Considerações acerca do sistema modal e tonal. In: ROSENDAHL, Z.; CORRÊA, R. L. (orgs.) Espaço e Cultura: Pluralidade Temática. Rio de Janeiro: EdUERJ, p. 279-296.
GODOY, M. L. P. (2009). A música, o ensino e a Geografi a. 56 f. 2009. Monografi a (Bacharelado em Geografia). Universidade Federal de Uberlândia, Curso de Graduação em Geografi a. Uberlândia, 2009.
GOIÁS. Governo do Estado de. Lei n. 17920 de 27 de dezembro de 2012. Institui os Centros de Ensino em Período Integral _CEPI_ no âmbito da Secretaria de Estado da Educação e dá outras providências. Goiânia: Câmara Legislativa de Goiás, 2012.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. (2011)Sinopse do censo demográfi co de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 261 p.
INSTITUTO MAURO BORGES. (2014). Estatísticas Municipais. Disponível:
MELLO, J. B. F. (1991). O Rio de Janeiro dos Compositores da música popular brasileira - 1928/1991 - uma introdução à geografi a humanística. 1991. Dissertação (Mestrado em Geografi a) - Curso Pós-Graduação em Geografi a, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
PALACÍN, L. & MORAES, M. A. (2008). História de Goiás. Goiânia: Editora UCG, Editora Vieira, 181 p.
QUEIROZ, T. D. (org.) (2003). Dicionário prático de pedagogia. São Paulo: Rideel, 255 p.
SANTOS, M. (2012). A natureza do espaço: Técnica e Tempo. Razão e Emoção. São Paulo: Edusp, 384 p.
SEVERINO, A. J. (2007). Metodologia do trabalho científi co: diretrizes para o trabalho científi co didático na universidade.23.ed. São Paulo: Cortez, 195 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.