THE PATHS OF CARTOGRAPHIC LITERACY

Authors

  • Odelfa Rosa Universidade Federal de Goiás/Campus Catalão

DOI:

https://doi.org/10.26512/2236-56562010e39882

Keywords:

Geography, Cartography, Pedagogy, Spatial concepts, Education School

Abstract

The training of teachers to work in the initial grades of primary school have been deficient in terms of geographic content and this has generated among professionals in the area a disturbing search for new techniques, methods and courses of continuing education to propose a restructuring of the concepts basic to the learning of literacy mapping. Accordingly, the search for new ways to train teachers who work in the first phase of the initial series is paramount for the changes in the current scenario of education in our schools. Therefore, further study in geographic content encourages greater interaction between the courses of education and geography. We need to establish a rapprochement between science and science Pedagógica Geographic, contributing to the training of students for Educators can work with the skills, spatial concepts and content mapping towards the understanding of children in school.

References

ALMEIDA, R. D. de. (2001). Do desenho ao mapa: iniciação cartográfica na escola. Ed. Contexto: São Paulo.

ANDRADE, M. C. de. (2006). Geografia: Ciências e Sociedade. Editora Universitária.UFPE.

CALLAI, H. C. (org.) (1991). O ensino em Estudos Sociais. Ijuí: Inijuí.

CALLAI, H. C. (1998). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: UFRGS/AGB,

CALLAI, H. C. (2002). Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI et al. Ensino de Geografia, práticas e textualização no cotidiano. Porto Alegre: Mediações.

CALLAI, H. C. O. (1999). Estudo do Município ou a Geografia nas Séries Iniciais. In: CASTROGIOVANNI, A C. et.al. Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 2ª ed. Porto Alegre: UFRGS/AGB.

CASTROGIOVANNI, A C. & COSTELLA, R. Z. (2006). Brincar e Cartografar com os Diferentes Mundos Geográficos: AAlfabetização Espacial. Porto Alegre: EDIPUC, Rio Grande do Sul.

CAVALCANTI, L. S. de. (1998). Geografia, Escola e Construção de Conhecimento. Campinas, São Paulo: Papirus.

DELDINE, R. & VERMEULEN, S. (2004). O desenvolvimento psicológico da criança. Trad. Maria Elena Ortiz Assumpção. 2ª ed. Bauru: São Paulo: EDUSC.

FRANCISCHETT, M. N. (2002). A cartografia no ensino da geografia: construindo os caminhos do cotidiano. Rio de Janeiro: Litteris Kroart.

LIBÂNEO, J. C. (1994). Didática. São Paulo: Cortez. (Coleção Magistério 2º grau. Série Formação professor).

MACHADO, L. M. C. P. (1980). A Serra do Mar Paulista: Um estudo da paisagem valorizada. Tese (Doutorado) Instituto de Geociências e Ciências Exatas – UNESP, Rio Claro.

MÈREDIEU, F. (1974). O desenho Infantil. Tradução de Álvaro Lorencini e Sandra M. Nitrini. São Paulo: Cultrix.

MOREIRA, A. A. A. (1991). O espaço do desenho: a educação do educador. São Paulo: Loyola, 138 p.

NASCIMENTO, R. A. (1999). A função do desenho na educação. (Tese de Doutorado) Universidade Estadual Paulista, Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências- Campus de Marília-Bauru.

OLIVEIRA, L. de. (1977). Contribuição dos Estudos Cognitivos à percepção Geográfica. Rio Claro: UNESP,

OLIVEIRA, L. de. (1996). Percepção e Representação do espaço geográfico: In: OLIVEIRA L. de & RIO. V. de (Org.). Percepção Ambiental: A experiência Brasileira. São Paulo: Nobel. p. 187-212.

PASSINI, E. Y. (1994). Alfabetização cartográfica e o livro didático: uma análise crítica. Belo Horizonte: Lê, 94 p.

PEREZ, C.L.V. (2001). Leituras do Mundo/Leituras do Espaço: Um diálogo entre Paulo Freire e Milton Santos. In: GARCIA, R.L. (Org.). Novos Olhares sobre a alfabetização. São Paulo. Cortez. 156 p.

PIAGET, J. e INHELDER, B. (1975). A psicologia da criança. São Paulo: Difel.

PIAGET, J. (1997). Seis estudos de psicologia. 24º ed. Rio de Janeiro: Forense.

PINHEIRO, A. C. & MASCARIN, S. R. (1996). Problemas Sociais da Escola e a contribuição do ensino de Geografia. Terra Livre - AGB. 11-12: 243-263.

ROSA, O. (1999). A Cartografia na escola rural: ações e proposições para a 5ª série do: um estudo de caso. (Dissertação de Mestrado em Geografia). Presidente Prudente: UNESP.

TUAN, Y. F. (1980). Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo. Diefel,.

WADSWORTH, B.J. (1984). Piaget para o professor da pré-escola e 1º Grau. 2ªed. São Paulo: Pioneira.

Published

2022-01-21

Issue

Section

Paper

How to Cite

THE PATHS OF CARTOGRAPHIC LITERACY. (2022). Space and Geography Journal, 13(1), 119-147. https://doi.org/10.26512/2236-56562010e39882