Quilombhoje, Negrícia Group and the pioneering debate about afro-brazilian literature teaching in the 1980s
DOI:
https://doi.org/10.26512/cerrados.v30i57.39551Keywords:
literature teaching; Negrícia Group; Law 10639/2003; Afro-Brazilian literature; Quilombhoje.Abstract
Long before the sanction of Law 10.639/2003, which instituted the mandatory teaching of African and Afro-Brazilian culture throughout the school curriculum, especially in Literature, the black movement discussed the necessity of the Brazilian school to return to cultural heritage of black people in its contents. In this article, I discuss the debate held in the 1980s by literary collectives such as Quilombhoje (SP) and the Negrícia Group (RJ) about the role of Afro-Brazilian literature teaching in the education of students. With that, I seek to reflect on the creative continuum of the black movement in Brazil in order to reveal the historical path of the struggles for knowledge about Brazilian society elaborated by black men and women over time.
References
I ENCONTRO DE POETAS E FICCIONISTAS NEGROS BRASILEIROS (Org.). Criação crioula, nu elefante branco. São Paulo: Imesp, 1987.
ACARI, Deley de. Movimento negro e educação. In: I ENCONTRO DE POETAS E FICCIONISTAS NEGROS BRASILEIROS (Org.). Criação crioula, nu elefante branco. São Paulo: Imesp, 1987.
ACARI, Deley de; CÂNDIDO, Ferreira; FERREIRA, J. Abílio; ALMEIDA FILHO, Hermógenes. Palavras jogadas de boca em boca. In: I ENCONTRO DE POETAS E FICCIONISTAS NEGROS BRASILEIROS (Org.). Criação crioula, nu elefante branco. São Paulo: Imesp, 1987.
EM DEBATE a literatura negra. Folha de S.Paulo, São Paulo, 19 maio 1985. p. 75. Disponível em: https://acervo.folha.com.br/leitor.do?numero=9142&keyword=Baldwin&anchor=4147001&origem=busca&originURL=&pd=971bb43fbde64025a8f36155a8584768. Acesso em: 23 nov. 2020
FERREIRA, J. Abílio. Para a formação de um conceito de identidade nacional. In: I ENCONTRO DE POETAS E FICCIONISTAS NEGROS BRASILEIROS (Org.). Criação crioula, nu elefante branco. São Paulo: Imesp, 1987.
MAYA-MAYA, Estevão. Um caminho para a literatura afro-brasileira. Estudos Afro-Asiáticos, Rio de Janeiro, n. 8-9, p. 233-235, 1983.
MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. 2. ed. revisada. Brasília: Ministério da Educação, 1999.
RIBEIRO, Esmeralda. Cadernos Negros: a herança afro-brasileira. In: BRAUNS, Ennio; SANTOS, Gevanilda; OLIVEIRA, José Adão de (Orgs.). O Movimento Negro Unificado: a resistência nas ruas. São Paulo: Edições Sesc: Fundação Perseu Abramo, 2020.
ROWELL, Charles H.; CUTI, Luiz Silva. (Cuti) Luiz Silva: uma entrevista. Callaloo, v. 18, n. 4, p. 901-904, mar./jun. 1995.
SEMOG, Éle (Org.). Amor e outras revoluções, Grupo Negrícia: antologia poética. Rio de Janeiro: Malê, 2019.
SILVA, Mário Augusto Medeiros da. A descoberta do insólito: literatura negra e literatura periférica no Brasil (1960-2000). 2011. Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
SILVA, Mário Augusto Medeiros da. Por uma militância ativa da palavra: antologias, mostras, encontros e crítica sobre literatura negra, anos 1980. História: questões e debates, Curitiba, v. 63, n. 2, p. 161-194, jul./dez. 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Cerrados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proibida a reprodução parcial ou integral desta obra, por qualquer meio eletrônico, mecânico, inclusive por processo xerográfico, sem permissão expressa do editor (Lei n. 9.610 de 19/2/1998 )