The practice of documentary research in Psychology
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29608Keywords:
Documentation. Psychology. Diplomatic. research.Abstract
The practice of documentary research has been a challenge for several areas of knowledge, because to perform it is necessary to go beyond the document and its organized set. The practice of using the documentation depends on certain conditions for its appropriation as an object. To enable the approximation between Psychology and information area through the appropriation of records, the general characterization of scientific production that marks the epistemological construction of the production of graduate studies in Psychology of the Catholic University of Brasília is described: The identification and organization of scientific production for the formation of the psychologist at the more advanced level and the quantitative and qualitative analysis of works (theses and dissertations), its annual distribution and its advisors in 16 years, where some epistemological approximations of a theoretical-ontological nature are identified. For this initial research, 252 studies produced by students of the Graduate Program in Psychology were analyzed. The work is part of a broader investigation that proposes as a challenge a more assertive planning in training based on strategies for the use of documentation and skills for its dissemination and use. To better elucidate the issue, we will address the role of the document in understanding reality and its insertion in the training and clinical practice of the psychologist. In other time we will show how documentation relates to human subjectivity and its role in information architecture. Thus, it is possible to give greater visibility to documentation and its role in integrated research of Psychology and Information Science, contributing relevant information in this approximation.
References
ALBERTI,V. Fontes orais: Histórias dentro da História. In: PINSKY,C. B. (Org.) Fontes históricas.São Paulo: Contexto, 2010, p. 155-201.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila.Ciência da informação, biblioteconomia, arquivologia e museologia: relações institucionais e teóricas. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 16, n. 31, p. 110- 130, 2011.
ARQUIVO NACIONAL (Brasil).Dicionário brasileiro de terminologia arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional. 2005.
BACELLAR, C. Fontes documentais: uso e mau uso dos arquivos. In: PINSKY,C. B. (Org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2010.p. 23-81.
BARRETO, Aldo. Uma quase história da ciência da informação. DataGramaZero, v.9. n. 2, 2008.
BELLOTTO, Heloisa Liberalli. Arquivos permanentes: tratamento documental. Rio de Janeiro: FGV, 2006. Cap. 2, p. 35-43.
CASTRO, C. Pesquisando em arquivos. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
CERTEAU, M. A escrita da História. Rio de Janeiro: Forense, 2011.
CUNHA, Antônio Geraldo da. Dicionário etimológico da Língua Portuguesa. São Paulo: Lexikon, 2010.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA.Resolução CFP N.º 007/2003. Manual de Elaboração de Documentos Decorrentes de Avaliações Psicológicas. Brasília:2003.Disponível em:<http://www.crpsp.org.br/portal/orientacao/resolucoes_cfp/fr_cfp_007-03_Manual_Elabor_Doc.aspx>Acessado em : 17 de julho de 2019.
CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA, 3ª. Região.Posicionamento do CRP-03 acerca da produção de relatórios psicológicos em casos de alteração/adequação de nome no registro civil das travestis e das/os transexuais. Salvador: CRP3,2015.Nota Técnica Disponível em:<https://www.crp03.org.br/wp-content/uploads/2015/09/nota-t%C3%A9cnica.pdf> Acessado em: 17 de julho de 2019.
DELEUZE, G. Conversações.Rio de Janeiro: Editora 34, 2016.
FERREIRA, A. C. Literatura: a fonte fecunda. In: PINSKY, C. B.; LUCA,T. R. (Org.).O historiador e suas fontes.São Paulo: Contexto, 2009. p. 61-92.
FRANÇOIS, E. A fecundidade da história oral. In: AMADOJ.: FERREIRA ,M. M. (Org.). Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006. p. 3-14.
FROHMANN, Bernd. O Caráter Social, Material e Público da Informação. In: FUJITA, M. S.L.; MARTELETO, R.M.; LARA, M.L.G. de. A dimensão epistemológica da Ciência da Informação e suas interfaces técnicas, políticas e institucionais nos processos de produção, acesso e disseminação da informação. São Paulo: Cultura Acadêmica Ed.; Marília: Fundepe, 2008. p. 17-34.
GOMES, F. Araújo. Arquivo e documentação. Rio de Janeiro: Interciência, 1976.
FIGUEIREDO, L. Matrizes do pensamento psicológico. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
FOUCAULT, Michel. O nascimento da clínica. São Paulo: Forense Universitária, 2011.
FOUCAULT, Michel . A história da Loucura. São Paulo: Perspectiva, 2014.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. São Paulo, Forense Universitária, 2012.
JAPIASSU, H. Introdução a epistemologia da Psicologia. Rio de Janeiro: Imago, 1995.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. In: Documento/monumento. 7. ed. Campinas, SP: Editora UNICAMP, 2013. p. 535-553.
LEMOS, F. C. S.; CARDOSO JR, H. R. A Genealogia em Foucault: Uma Trajetória. Psicologia e Sociedade, v. 21. n. 3,p. 353-357, 2009.
LEMOS, F. C. S;CARDOSOJR, H. R. Problematizar. In: FONSECA,T. G.; NASCIMENTO,M. MARASCHIN, N.C. (Org.). Pesquisar na diferença, Um abecedário. Porto Alegre:Sulina, 2012. p. 191-193.
LEMOS, F. C. S: et al.Análise documental: algumas pistas para pesquisar Psicologia e História. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 20. n. 3, p. 461-469, jul./set. 2015.
MALATIAN, T. Narrador, registro e arquivo. In: PINSKY ,C. B.; LUCA,T. R. (Org.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009. p. 195-222.
MARTÃN-POZUELO CAMPILLOS, María Paz. La construcción teórica en archivística: el principio de procedencia. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid: Boletín Oficial del Estado, 1996.
MIRANDA, Antônio; SIMEÃO, Elmira. Uma proposta conceitual para a massa documental considerando o ciclo de interação entre tecnologia e o registro do conhecimento. Biblios, v. 4, n. 15, p. 77-86, 2003.
MIRANDA, Antônio. Comunicação extensiva e animaverbivocovisualidade ”” av3: formas de expressão na criação artística, literária e científica. eBook Kindle, 2019.
MIRANDA, Antônio. Alfabetização digital e acesso ao conhecimento. Brasília: Universidade de Brasília, Departamento de Ciência da Informação e Documentação, 2006. (Comunicação da informação digital; 4).
OTLET, Paul. Tratado de Documentación. 2. ed. Murcia: Editum Ediciones de la Universidad de Murcia, 2011.
PAES, Marielena Leite. Arquivo: teoria e prática.3. ed.. Rio de Janeiro: FGV, 2010.
POPPER, Karl Raymond. Conhecimento objetivo: uma abordagem revolucionária. Belo Horizonte: Editora Itatiaia; São Paulo: Universidade de São Paulo, 1975. (Espírito de Nosso Tempo, v.13).
ROUSSEAU, Jean-Yves; COUTURE, Carol. Os fundamentos da disciplina arquivística. Lisboa: Dom Quixote, 1998. 356 p.
VEYNE, P. Como se escreve a história. Brasília: Edições 70, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.