Booktubers and libraries: a proposal for innovative reading mediation performance
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v14.n1.2021.29078Keywords:
Library, Innovation, Reading mediation, Booktube communityAbstract
To go with a society increasingly immersed in a virtual world, libraries face the need to innovate by seeking projects that attract the community to their spaces. The aim of this paper is to present a possible dialogue between the concepts of mediation and innovation, based on the practical example of working with the Booktube community. For this purpose, an exploratory descriptive study of bibliographic and documentary nature is carried out. As results, the practical experience of libraries shows that the use of informal language by the Booktube community and the interactivity of the YouTube platform contributes to actions to encourage reading; It has been found that user development as a reader is influenced by the type of Booktuber activity developed and the way its mediation is conducted; as well as the possibility of expanding the borders by connecting people from different localities who share the same literary interest. All these elements can direct action strategies in a library that seeks innovative action in the face of current media. It is concluded that the purpose of this community in libraries can and should go beyond the dissemination of reviews and promotion of new titles, serving as a basis for the construction of mediation strategies that contribute in a practical way to libraries of different segments.
References
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIAS DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 9., 2008, São Paulo. Anais... São Paulo: ANCIB, 2008.
ALMEIDA JUNIOR, O. F. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. (Org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 9-32.
ALMEIDA, W. R.; COSTA, W. A.; PINHEIRO, M. I. S. Bibliotecários mirins e a mediação da leitura na biblioteca escolar. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 17, n .2, p. 472-490, jul./dez., 2012. Disponível em: <https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/812/pdf_1 >. Acesso em: 18 fev. 2019.
ÁLVAREZ RAMOS, E.; ROMERO OLIVA, M. F. Epitextos milénicos en la promoción lectora: morfologías multimedia de la era digital. Revista Letral, n. 20, p. 71-85, 2018. Disponível em: http://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/7830/6842 Acesso em: 18 set. 2018.
BANEGAS, P. Booktuber: libros, camara y a leer. 2017. Disponível em: <http://www.infotecarios.com/los-booktuber-libros-camara-leer/#.W6LVSehKjIU>. Acesso em: 19 set. 2018.
BALVERDU, Andressa Machado. Comunidade booktube como alternativa de incentivo à leitura. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) - Universidade Federal de Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
BORINE, M. S. Consciência, emoção e cognição: o efeito do primming afetivo subliminar em tarefas de atenção. Ciência & Cognição, Rio de Janeiro, v. 11, p. 67-79, 2007.
BORTOLIN, S. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) ”“ Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista de Marília, 2010.
BORTOLIN, S.; ALMEIDA JUNIOR, O. F. Mediação da literatura para leitores ouvintes. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 19, n. 1, p. 207-226, jan./mar. 2014.
BRINGULA, R. P. Influence of usage of e-books online educational materials, and other programming books and students’ profiles on adoption of printed programming textbooks. Program, London, v. 51, n. 4, p. 441-457, 2017.
CORRADO, E. M. Delicious subject guides: maintaining subject guides using a social bookmarking site. Partnership: the Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, v. 3, n. 2, 2008.
COSTA, M. F. O.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Os conceitos de estudos de usuários e a visão do bibliotecário no processo de mediação da informação. In: CAVALCANTE, L. E.; PINTO, V. B.; VIDOTTI, S. A. B. (Org.). Ciência da informação e contemporaneidade: tessituras e olhares. Fortaleza: Edições UFC, 2012.
CUNHA, Murilo Bastos da. Construindo o futuro: a biblioteca universitária brasileira em 2010. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 1, p. 71-89, 2000.
CONSELHO REGIONAL DE BIBLIOTECONOMIA, 6ª. Região. Em Minas, biblioteca forma booktubers e atrai jovens leitores. Disponível em: <http://blog.crb6.org.br/artigos-materias-e-entrevistas/biblioteca-forma-booktubers-e-atrai-jovens-leitores/>. Acesso em: 18 set. 2018.
DAMANPOUR, F. Organizational Complexity and Innovation: developing and testing multiple contingency models. Management Science, Providence, v. 42, n. 5, p. 693-716, 1996.
DOBRECKY, Leticia Paula. Hacia la library 2.0: blogs, rss y wikis. El profesional de la información, mar.-abr., v. 16, n. 2, p. 138-142, 2007. Disponível em: http://www.alan-ya.org/wp-content/uploads/2014/11/J61-66-ALAN-Sum17.pdf Acesso em:13 set. 2018.
FAILLA, Zoara. Retratos da leitura no Brasil 4. São Paulo: Instituto Pró-Livro, 2016.
JEFFMAN, T. M. W. Literatura compartilhada: uma análise da cultura participativa, consumo e conexões nos booktubers. Revista Brasileira de História da Mídia, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 99-108, jul. 2015.
JEFFMAN, Tauana Mariana Weinberg. Booktubers: performances e conversações em torno do livro e da leitura na comunidade booktube. Tese (doutorado em Ciência da Comunicação). Universidade do Vale do Rio dos sinos, Programa de pós-graduação em Ciência da Comunicação. São Leopoldo, p. 393, 2017.
JESUS, D. L.; CUNHA, M. B. da. Produtos e serviços da web 2.0 no setor de referência das bibliotecas. Perspectiva em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 17, n. 1, p. 110-133, mar. 2012.
LEE, D.Y.; LEHTO, M.R. User acceptance of YouTube for procedural learning: an extension of the technology acceptance model. Computers & Education, New York, v. 61, p. 193-208, 2013.
MARGAIXARNAL, D. Informe APEI sobre web social. Gijón: Associação Profissional de Especialistas em Informação, 2008.
MARQUES, António. Internet. Lisboa: Centro Atlântico, 2008.
PAIVA, S.; SOUZA, M. A. Booktube como instrumento de disseminação da informação para a geração digital. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 27.,2017, Fortaleza. Anais... Fortaleza: CBBD, 2017. Disponível em: <https://portal.febab.org.br/anais/article/viewFile/1797/1798>. Acesso em: 17 set. 2018.
PEREIRA, A. P.; BORTOLIN, S. O mediador e a mediação de literatura para crianças surdas. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 5, n. 1, p. 83-104, 2016. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/berev/article/download/112384/116790/>. Acesso em: 10 fev. 2019.
RANGANATHAN, S. R. As cinco leis da biblioteconomia. Brasília: Briquet de Lemos Livros, 2009.
RIBEIRO, R. M. R. A. Tecnologia da informação e comunicação (TIC): fator condicionante da inovação em bibliotecas universitárias. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 9, n. 2, p. 41-48, jan./jun.2012.
SANTOS, A.; ANDRADE, A. Bibliotecas universitárias portuguesas no universo da web 2.0. Encontros bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, n. esp., 2. Sm. 2010.
SEMINGSON, P.; MORA, R. A.; CHIQUITO, T. Booktubing: Reader Response Meets 21st Century Literacies. The ALAN Review, n. 17, p. 61-66, 2017. Disponível em: <http://www.alan-ya.org/wp-content/uploads/2014/11/J61-66-ALAN-Sum17.pdf>. Acesso em:13 set. 2018.
YANG, J. Blogging: guia do utilizador. Porto: Civilização Editores, 2008.
VIZCAÃNO VERDÚ, A.; CONTRERAS PULIDO, P.; GUZMÁN FRANCO, M. D. Lectura y aprendizaje informal en YouTube: El booktuber. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, n. 59, p. 95-104, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Heloá Cristina Camargo de Oliveira, Admeire Santos Sundström, Cassia Dias Santos, Maíra Prado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.